Vissza a normál nézetre

SZIE Budai Campus - Az álmok itt valóra válthatók

A Szent István Egyetem Budai Campusa egy napra – június 2-án – ismét megnyitotta kapuit az érdeklődő középiskolai tanulók előtt. A gazdag programokról, és az oktatás helyzetéről dr. Palkovics Lászlóval, a campus rektor-helyettesével beszélgettünk.

- Rektor-helyettes úr, gondolom, hagyományos, hogy egy napot, a leendő egyetemi hallgatók számára mindhárom karon gazdag programokat szerveznek. Miért fontos ez az Önök számára?

- Ez a második alkalom, hogy ilyen programokat szervezünk. Voltak, és lesznek más programjaink is, például a dísznövény kiállítás, amit hagyományosan tavasszal szerveztünk. Két éve nem volt ilyen rendezvényünk, de azt szeretném, ha – az igények miatt is – visszaállna a régi rend, és a nagyközönség ismét meg tudná vásárolni a számára fontos, kedves virágokat, amit most a nagykereskedőknél, áruházakban tehetnek meg. Ennek a rendezvénynek igen jó hangulata volt és a családoknak hétvégi kikapcsolódást is jelentett, ami a vonzó környezetnek és a kiállítók jóvoltából a virágkavalkádnak is köszönhető. Ami igazán hagyományosnak mondható, az a Kutatók éjszakája, amely hasonló programokkal várja az érdeklődőket. Ami pedig a Campus Napot illeti, célzottan a középiskolásokat akarjuk megszólítani. Az időzítés sem véletlen, az érettségi idejében, az írásbeli, és a szóbeli vizsgák között várjuk az ország minden pontjáról a diákokat. A célunk az, hogy a diákok – úgymond – testközelből is megnézhessék azt az oktatási intézményt, ahol majd szeretnének továbbtanulni. Motiválni is szeretnénk a diákokat arra, hogy minket válasszanak. Nem feltétlenül csak az érettségiző diákokat hívjuk, hanem a fiatalabb generációt is, akik még választás előtt állnak. Fontosnak tartjuk az agrár-felsőoktatás ilyen formájú népszerűsítését, mert az agrárszakma nem tartozik a legnépszerűbbek közé.

- Mit mutatnak meg a fiataloknak?

- Bemutatjuk, hogy ennek a szakmának is vannak igen sikeres művelői, akik itt végeztek. A campus működését is megmutatjuk a diákoknak, így azt is, hogy milyen gyakorlatorientált oktatás folyik nálunk. Be tudjuk mutatni, hogy a Budai Campus mennyire színes, széles oktatási palettával rendelkezik a három karával, a Kertészettudományi-, a Tájépítészeti és Településtervezési-, valamint az Élelmiszertudományi Karral. Mindhárom kar tevékenysége egymásra is épül, miközben jól kiegészítik egymást, és komplex tudásbázist alkotnak, hiszen a tájépítészet nem csak a növények elhelyezéséről, a táj kialakításáról, hanem az élhető városi környezetről, a kultúrtájról is szól. A kertészek részben az élelmiszer alapanyagot is előállítják, persze, sok más is van e mellett, mint a gyógynövények, a dísznövények tudománya. Azt szeretnénk, ha mindezek az értékeink láthatóvá válnának. Amikor egy gimnazista pályát, élethivatást választ, akkor van ugyan valamiféle elképzelése, de sokat jelent a tapasztalat. Kiemelném, hogy a budai környezet igen előnyös az oktatáshoz, a hallgatók szívesen választják a campusunkat, mivel az országban a legjobb képzést biztosítjuk mindhárom karunkon az adott szakterületeken.

- S akkor még a duális képzésről nem is beszéltünk, ami szintén kiváló lehetőség a hallgatók számára.

- A duális képzés nem régi történet, elsősorban az Élelmiszertudományi Karon Fehér Orsolya kolléganőm irányításával hihetetlen nagy intenzitással dolgoznak ezen a még gyakorlatorientáltabb képzési területen. Nemrégiben tartottunk egy szakmai napot, amelyen valamennyi hazai nagy élelmiszerkereskedelmi lánc legmagasabb szintű vezetői vettek részt. Öröm volt látni, hogy egy asztalhoz ültek ezek a vezetők, és arról beszélgettünk, hogyan lehet a képzéseket az igényeikhez igazítani. Aki a duális képzésben részt vesz, olyan speciális képzésben vesz részt, ahol a vállalatnál is és az egyetemen is oktatják a hallgatókat. Az elméleti és a gyakorlati tudást egyszerre szerezheti meg a diák és jó eséllyel már az egyetemi évek alatt pályázhat az első munkahelyére. A mai fiatalok sokkal céltudatosabbak abban, hogy milyen területen szeretnének dolgozni. Az élelmiszertudomány mindig is fontos volt az életünkben, de ma még fontosabb, hiszen stratégiai ágazattá vált az élelmiszeripar. A duális képzés egyébként BSc szinten van jelen, de hamarosan a Nestlé céggel közösen elindítjuk a duális képzést MSc szinten is. Ezt azért tartom fontosnak, mert a mesterképzésben azok a hallgatók vesznek részt, akik a BSc diplománál többet akarnak. Őket már jól ismerjük, hiszen az alapképzés során megismerjük a képességeiket is. Az MSc képzésben így könnyebb ajánlani őket egy-egy céghez. Azt is fontos megjegyeznem, hogy a bolognai képzéssel egész Európában az a fő probléma, hogy a BSc képzés – ez főként Magyarországra jellemző – kicsit többet ad, mint ami a képzés célja. Ez nem volna baj, de a diplomát szerzett fiatalt jó fizetéssel azonnal „beszippantja” a vállalat, itt és egész Európában is, és emiatt nem tanulnak tovább és nem szerzik meg az okleveles mérnöki diplomát. Aztán később ez a diploma hiányozni fog. A BSc képzés kialakításakor, mely nem az MSc képzéssel egyidőben történt, az ötéves képzés anyagát sűrítették be az alapképzésbe, így sok esetben a mesterképzés kiüresedett. Persze vannak pozitív sikeres példák is, csak egyet említve ezek közül a Növényorvos mesterképzés. A hallgatók szívesebben választják a kétlépcsős képzést, a mai fiatalok gyorsan, hatékonyan szeretnek tanulni és inkább a rövidebb képzési idő motiválja őket, mint az, hogy öt évig bent üljenek az egyetemen. Amikor MSc képzést választanak, akkor általában nem az alapképzési diszciplínára esik a választásuk, hanem más szakmát szeretnének elsajátítani.

- Egy kicsit eltértünk az eredeti témakörünktől, de valóban fontos dolgokról beszéltünk, ugyanis így a campus napja is más megvilágítást kap. Honnan jönnek a diákok?

- Az ország minden pontjáról jönnek a fiatalok, mert a nálunk folyó képzések egyediek. Azt szeretnénk elérni, hogy minket válasszanak, illetve a leendő érettségizőket megpróbáljuk úgy orientálni, hogy a Budai Campusra, erre az egyetemre jelentkezzenek. A különböző tanszékek játékos formában mutatják be a tevékenységüket, mégpedig úgy, hogy a diákokat is bevonják a kísérletekbe, akik beleláthatnak a kar kutatás-fejlesztési tevékenységébe is. Színes világot nyitunk meg előttük, az érzékszervi bírálattól kezdve a mikroszkópos vizsgálatokig, a sörkészítéstől a gyógynövények megismeréséig terjed a skála. De betekintenek a növénykórtan rejtelmeibe, megmutatjuk, hogy lehet baktériumokkal rajzolni, hogyan lehet otthon kiviből DNS-t kivonni egyszerű eszközökkel.

Az egyetemi- és a képzési átalakítások után sikerült stabilizálnunk a hallgatói létszámunkat, sőt kicsit növelni is. Annak ellenére, hogy például két alapképzést kivezettek a Kertészettudományi Karnál. A terveink szerint azonban szeretnénk bővíteni a hallgatói létszámunkat, megfelelő képzéseket biztosítani. Égető szükség van a tananyagok, és a képzések átalakítására, megújítására is. Mi azt valljuk, hogy az itt megszerzett tudással szép szakmát gyakorolhatnak a fiatalok és aki elkötelezi magát bármelyik kar mellett, minden nehézség ellenére szép karriert építhet. Természetesen mindenkinek a rátermettségén, akaratán, tehetségén múlik, hogy mire viszi az életben. Aki él a lehetőségeivel, az biztosan sikeres lesz. Összegezve azt mondhatom, hogy életpálya modellt is kínálunk a képzésünkkel, különösen a duális képzés segítségével. A nyílt nappal szeretnénk bebizonyítani, hogy lehet nagyot álmodni, mert az álom valóra váltható.

- Mennyire vonzó a kutatói pálya? Kérdezem ezt azért, mert az egyetemen is jelentős a kutatás-fejlesztés.

- A hallgatóink között vannak olyanok, akik az oktatói, vagy a kutatói pályát választják. A tanításhoz és a kutatáshoz elhivatottság szükséges, mert ezek jelen pillanatban nem olyan jól fizetett tevékenységek, mint mondjuk egy nagyvállalatnál közép-, felsővezetőnek lenni. Kutatóintézetei a Magyar Tudományos Akadémiának, és a Földművelésügyi Minisztériumnak is vannak. Akad olyan hallgató, akit a felfedezés öröme, a publikációk sikerélménye, a nemzetköz konferenciákon való részvétel vezérel, ami szintén gyönyörű életpálya. Az oktatói életpálya más, hiszen az oktatás és a hallgatókkal való foglalkozás egészül ki a kutatói tevékenységgel és mindezt úgy, hogy a hallgatóknak is ikerélményt okozzon. Kölcsönös együttműködésben, szimbiózisban lehet csak jól dolgozni. Az egyetemi kutató tevékenység meghatározó az életünkben, hiszen nélkülözhetetlen az új eredmények átadása a diákoknak és az oktatók így is tudnak fejlődni.

H. Gy.

 

A Kertészettudományi Kar programjai

Növényélettan és Növényi Biokémia Tanszék programja

Növényi színanyagok kavalkádja kémcsőben (Programvezetők: Kissné Dr. Bába Erzsébet, Dr. Szegő Anita)

Ökológiai és Fenntartható Gazdálkodási Rendszerek Tanszék programja

Önellátás, élelmiszertermelés a városban (Programvezető: Dr. Gál Izóra)

Borászati Tanszék programja

Ezt penészted - Borászati mikrobiológiai leoltások, mikroszkópos vizsgálatok megtekintése

(Programvezetők: Nyitrainé Sárdy Diána; Horváth Borbála; Soós János)

Növénykórtani Tanszék programja

Miniatűr világ: kórokozó gombák, ahogy még sosem láttad őket! Életre kelt rajzok. Kézzel fogható DNS (Laborvezetők: Dr. Petróczy Marietta, Dr. Végh Anita, Ádám János, Dr. Palkovics László)

Gyógy - és Aromanövények Tanszék programja

Nem csak finom, gyógyít is! (Fűszernövényeink otthoni felhasználási lehetőségei a konyhától a budoárig) (Programvezető: Dr. Gosztola Beáta)

Zöldség-, és Gombatermesztési Tanszék programja

Termesztett gombák birodalmában. Készítsünk oltott zöldségpalántát! (Programvezetők: Dr. Geösel András; Dr. Balázs Gábor)

Borászati Tanszék programja

Milyen alacsony az ízküszöböd? - Trianguláris tesztek, ízküszöbérték kóstolások (vizes oldatokkal)

(Programvezetők: Nyitrainé Dr. Sárdy Diána; Horváth Borbála; Soós János)

Rovartani Tanszék programja

Magyarország színpompás lepkéi (bemutató a tanszéki gyűjtemény segítségével). A levéltetvek csodálatos világa (lessünk meg egy levéltetű telepet sztereó-mikroszkóp segítségével)

Miért a hátukon haladnak a pajorok, miközben lábaik is vannak? (bemutató élő lárvák segítségével) (Programvezető: Dr. Haltrich Attila)

 

Az Élelmiszer-tudományi Kar programjai

Hűtő és Állati-termék Technológia Tanszék programja

Jégbe zárt labor. Hőkamera az élelmiszerek árukezelésében. Nagyi konyhatitkai (Előadók: Dr. Zeke Ildikó, Dr. Friedrich László, Kenesei György, Jónás Gábor)

Konzervtechnológia Tanszék programja

Amit megEszünk - az E számokról őszintén (Előadó: Stégerné Dr. Máté Mónika)

Árukezelési és Érzékszervi Minősítési Tanszék programja

Színek és illatok világa (Előadók: Dr. Kókai Zoltán, Dr. Sipos László, Dr. Gere Attila)

Sör-, és Szeszipari Tanszék programja

Mitől jó a pálinka? (Előadó: Kun Szilárd)

Kutatható-e a sör? (Előadó: Kiss Zsuzsanna)

Élelmiszeripari Műveletek és Gépek Tanszék programja

A membránok csodálatos világa (Előadó: Dr. Kovács Zoltán)

Újítások a sör szűrési technológiájában (Előadó: Varga Áron)

Hűtő és Állatitermék Technológia Tanszék programja

Quechua indiánok és az élelmiszer-kémia: avagy hogyan lehet hidegen főzni? Tojásból lesz a csoda. Nagyi konyhatitkai (Előadók: Palotás Péter, Tóth Adrienn, Kenesei György, Pintér Richárd)

Fizika-Automatika Tanszék programja

„Mit árul el az alma hangja?” Új lehetőségek az élelmiszerek vizsgálatában

(Előadó: Dr. Felföldi József)

 

A Tájépítészeti és Településtervezési Kar programjai

Járj utána GPS-szel: nyomozás, nyomkövetés és értékfeltárás az Arborétumban (Vezető: Dr. Jombach Sándor)

Világok kertjei előadás (Koordinátor: dr. Fekete Albert)

Táj-tárlat: tárlatvezetés a kar diploma kiállításán (Koordinátor: Dr. Boromisza Zsombor)