Vissza a normál nézetre

Húsipari szakmai nap az Élelmiszertudományi Karon

A Szent István Egyetem Budai campusán április 20-án rendezték meg a hagyományossá vált húsipari szakmai napot, aminek résztvevőit dr. Felföldi József, az Élelmiszertudományi Kar (ÉTK) megbízott dékánja köszöntötte.

Az első előadást dr. Vajda Lajos Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei főállatorvos tartotta Megelőzés, kezelés és kárenyhítés címmel a madárinfluenza járványról.

A 2016. évi járvány Békés megyében, egy tótkomlósi 10 ezres pulykatelepen kezdődött. Nyolc megyét érintett, 236 gazdaságban fertőzött és 2,66 millió baromfit kellett elpusztítani.  Bács-Kiskun szenvedte a legnagyobb kárt, ahol 2 millió 15 ezer állatot kellett leölni.

Az első európai bejelentett eset egy bütykös hattyú volt a csongrádi Fehér-tónál október 21-én. A vírus valószínű eredete Kína keleti része, ahonnan az északi vonulási úton Mongólián, Indián és Oroszországon keresztül érkezhetett Európába.

Az előadó ismertette az intézkedések jogszabályi hátterét, az országos főállatorvos határozatait, a fertőzött gazdaságokban foganatosított intézkedéseket, a felhasznált erőforrásokat. A NÉBIH laboratóriumaiban napi átlag 2000 mintát vizsgáltak. A kártalanítás eddigi igénye 10 milliárd forint, amiből több mint 7 milliárdot már kifizettek.

Jelenleg két kitöréshez kapcsolódóan van korlátozás alatt álló terület. Az ország mentességét az utolsó korlátozás feloldása után minimálisan 90 nappal lehet bejelenteni.

Dr. Kasza Gyula, a NÉBIH elnöki tanácsadója a madárinfluenza kapcsán a fogyasztói vélemények és aggodalmak változását ismertette tíz év időtávlatában. Mint rámutatott, 2006-ban drasztikusabb volt a változás a fogyasztók magatartásában. Akkor erős aggodalmat, 2016-ban szinte zavartalan vásárlási kedvet mértek. Kiemelte, hogy a fogyasztók bizalmának megtartása kulcsfontosságú, s ez a hatóság számára is feladat.

A következő előadásban Balázs Ildikó részletesen beszámolt arról, hogy az Auchan áruházak miként törekednek arra, hogy minél jobb minőségű hússal és húskészítményekkel szolgálják a vásárlói igényeket. Ez annál is inkább fontos, mert az Auchan a 7. legnagyobb kereskedelmi vállalat hazánkban, évente 42 millió vásárlót szolgál ki, akiknek a 90 százaléka húst és hústerméket is kosarába tesz.

A legfontosabb hatékonysági lépéseik: központosított húsdarabolás és csomagolás, új termékek megjelenítése, a belső folyamatok továbbfejlesztése, az ellátási lánc és a beszállítói kör folyamatos felülvizsgálata.

A félsertések kihozatali mutatóinak meghatározása során együttműködnek az ÉTK Hűtő és Állatitermék Technológiai Tanszékével. A továbbiakban azt is elmondta, hogy az áruházak ellenőrzését hat főállású élelmiszermérnök végzi.

A következő előadások többek között a NAV feketegazdaság elleni fellépését, az élelmiszeripari vízelvezetést, vízkezelést és ezek élelmiszerhigiéniára gyakorolt hatását továbbá a hústartalom meghatározását érintették a húskészítményekben.  

A konferencia konzultációs lehetőséget is nyújtott a húsipari szakembereknek az előadókkal.

Balázs Gusztáv felvételei