Vissza a normál nézetre

Diplomaosztó ünnepség a Gépészmérnöki Karon

Az 1998. évi őszi diplomakiosztó ünnepi ülés programja

Ma a hagyományos egyetemi és főiskolai tanulmányaikat befejező ifjú diplomásokat búcsúztatjuk, ugyanakkor első és másodéveseink már az új, lineáris rendszerben folytatnak tanulmányokat - mondta a Gépészmérnöki kar június 23-i diplomaosztó ünnepségén dr. Beke János dékán. - Ez annyit jelent, hogy a 2005 őszétől fokozatosan bevezetésre kerülő oktatási rend szerint valamennyi felvételt nyert hallgató a mérnöki alapkurzusra, vagy más néven a bachelor kurzusra iratkozik be. Amennyiben sikeresen veszi az akadályokat, 3,5 év múlva mérnöki alapdiplomát (BSc fokozatot) szerezhet. Ennek a diplomának a birtokában munkát vállalhat, mert az eddigi egyetemi képzéshez képest lényegesen több gyakorlati ismerettel rendelkezik. De dönthet úgy is, hogy továbbtanul valamelyik mester szakon, vagy MSc kurzuson, mert a mérnöki alapkurzuson az eddigi főiskolai képzéshez viszonyítva több, a továbbtanulást segítő elméleti ismeretet szerezhet. A mester szakon 2 év sikeres tanulmányi munkája után mesterdiplomát, vagy MSc fokozatot szerezhet.

Új eleme a rendszernek, hogy a bemeneti követelmények teljesítése esetén, az alapdiplomával rendelkezők nem feltétlenül ugyanazon a szakon folytatják tanulmányaikat, mint ahol mérnöki alapdiplomát szereztek. Így aztán előfordulhat, hogy pl. egy mezőgazdasági és élelmiszeripari gépész BSc-ből gépész MSc lesz, vagy egy gépész BSc mellé egy közgazdász MSc-t szerez valaki. Tapintható előnyei lehetnek ennek a rendszernek, mert jelentős pályamódosítási lehetőséget biztosít, vagy ha az előbbi példa kapcsán gondolkodunk tovább, biztosan nem lesz hátrány, ha a társadalomtudományi diplomákba beépül a műszakiak logikus gondolkodásmódja.

A Gépészmérnöki Karon ebben az új rendszerű képzésben folytatják tanulmányaikat: a gépészmérnök és a műszaki menedzser hallgatók, módosult a mezőgazdasági gépészmérnöki szak, amely ezt követően mezőgazdasági és élelmiszeripari gépészmérnöki diplomát ad, és teljesen új szak - a kommunikáció technikai mérnöki szak jogutódja - a mechatronikai mérnök képzés. A mechatronika minden bizonnyal a 21. század mérnöki tudománya, mely célszerűen ötvözi a gépészmérnöki, a villamosmérnöki és az informatikai tudományokat.

Különleges képzési forma a kooperatív képzés, melyet ebben a tanévben a következő cégek szerveztek: GE Hungary Zrt Energy Division, Ge Hungary Zrt Aviation, Kuka Robotics Hungaria Ipari Kft., BPW-Hungária Kft., Robert Bosch Elektronika Kft., Ganz Mérőgyár Kft., Caterpillar Magyarország Rt., EMT Hungária Kft.

Sajátos képzési forma, ebben a formában egyedülálló az országban. Világszínvonalú multinacionális vállalatok termelési rendszerét, üzleti filozófiáját, mérnöki szemléletét sajátíthatják el védőernyő alatt; egyszerre teljes jogú hallgatók, majdnem önálló mérnökök, a munkahelyi gyakorlattal, pályakezdő fizetéssel.

A felsőoktatás sajátságos üzem, ahol a munka tárgya a hallgató, a késztermék pedig a friss diplomás, aki a Gépészmérnöki Kar esetében épített környezetünk, használati eszközeink, kényelmi berendezéseink és életfeltételeink javítója, tervezője. Bár a munka itt is folyamatos, a termékkibocsátás szakaszos, évente kétszer fordul elő. Most az év első ilyen eseményére került sor.

A sikeres záróvizsgát tett hallgatók közül 74-en oklevelet, 41-en a záróvizsga szakmai részének abszolválásáról szóló tanúsítványt kaptak.

 

A kar hagyományai szerint a végzős évfolyamok - tanáraik közül - ebben az évben is megválasztották tiszteletbeli évfolyamtársaikat, dr. Husti István egyetemi tanárt és dr. Szabó István egyetemi docenst, akiket gépészgyűrűvel tüntettek ki. A gyűrűzöttek és a kar nevében dr. Husti István egyetemi tanár búcsúztatta a végzetteket.

A végzett hallgatók nevében Fekete Gusztáv gépészmérnök köszönt el az alma mátertől, majd a negyedévesek átvették a kar zászlaját. Az alsóbb évfolyamos hallgatók nevében Bányai Zsuzsa búcsúztatta a végzősöket.

A kar jelvényét - a két egymás felé forduló G betűből képzett fogaskereket -a dékán Fekete Gusztáv kollégán keresztül jelképesen valamennyi végzett hallgatónak átadta.

 
   
   

A legkiválóbb diplomatervek a záróvizsga bizottságok javaslatára pályadíjban részesültek.

Kari diplomamunka díjban részesült Kovács Viktor Róbert gépészmérnök „Fröccsöntő szerszám tervezése számítógépes támogatással című szakdolgozatáért.

A Korszerű Technológiákért Alapítvány különdíjban részesítette Gherman Kornél Ovidiu, okleveles gépészmérnököt a Hajlítószerszám tervezése és gyártástervezése gőzturbina vezetőlapát szegmens 980 BE típusú lemezlapát hajlításához CAD/CAM eszközök segítségével című dolgozatáért.

Az FVM Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézet által alapított MGI Nívó-díjban részesült Varga Ferenc okleveles gépészmérnök „Szelepvezérlő rendszer tribológiai elemzése és a veszteségek csökkentésének lehetőségei" című diplomamunkájáért, Bak Árpád okleveles műszaki menedzser „Adott műszaki vállalkozás eljárás-innovációjának megtervezése és várható hatásainak kalkulációja" című diplomamunkájáért.

Bagi Péter okleveles gépészmérnök a Huntraco Zrt. 40.000 Ft-os különdíját kapta.

A GATE Kht. megvásárolta Szeibold Krisztián „A 3D-s grafikai modellezés módszereinek összehasonlító elemzése című szakdolgozatát.

A kar különdíját Horváth Imre az Országos TDK-n első helyezést elért hallgató kapta.

A Budapesti és Pest megyei Mérnöki Kamara díszoklevelét, bruttó 60.000 forint pályázati díját, a Mérnök Újság egy éves előfizetését kapta Zombori László okleveles mezőgazdasági gépészmérnök „Pneumatikus tisztítóberendezés tervezése árammérőórához" című szakdolgozatáért, Kuslits Márton okleveles gépészmérnök „Elektroreológiai folyadékok kutatásának gyakorlati megvalósítása" című szakdolgozatáért.

A Magyar Operatőrök Társasága, Répászky István Lipót kommunkáció-technikai mérnököt „A 16 és 35 mm-es film HD minőségű digitalizálása és szoftveres restaurálása" című szakdolgozatáért jutalomban részesítette. A jutalom 1500 USD értékben 2 hetes Nemzetközi Mesterkurzuson való részvétel.

Az IKR Termelésfejlesztési és Kereskedelmi Rt által alapított IKR 50.000 forintos tanulmányi teljesítmény díjat Kaszai Miklós kapta.

A KITE Rt által alapított KITE 50.000 forintos tanulmányi teljesítmény díjat Bordács Ernő kapta.

A Siló és Agrártechnika Művek Kft. által alapított Agrikon KAM 50.000 forintos tanulmányi teljesítmény díjat Andó Mátyás kapja. 

A 2006/2007-es tanévben összesen 28 gépészmérnök hallgató teljesítette a SZIE Gépészmérnöki Kar és a gyakorlatban résztvevő vállalatok által közösen szervezett 10 hónapos kooperatív szakmai gyakorlatot. A hallgatók a vállalatok által megadott témákból sikeres diplomadolgozatot készítettek, többen közülük tanulmányaikat követően a vállalatnál helyezkednek el. A gyakorlat elvégzését igazoló okleveleket a gyár képviselői adták át.

 

   
   
   

Címzetes egyetemi tanári címet kapott dr. Dudás Illés, a Miskolci Egyetem egyetemi tanára.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Antal Árpád, a Magyar Tűzihorganyzók Szövetségének elnöke, dr. Kiss Jenő, az ÁTEV Fehérjefeldolgozó ZRt. vezérigazgatója, dr. Szalai Sándor, az Országos Meteorológiai Szolgálat klimatológusa, Szentesi László az Élber Kft. ügyvezető igazgatója.

Zárszavában dr. Beke János a következőket mondta:

Az ünnepi tanévzáró megnyitójában - röviddel ezelőtt - speciális üzemként jellemeztem karunkat. Ilyen formán egy a többi felsőoktatási intézményből. Van azonban egy következő sajátosságunk is. A SZIE GÉK nem diplomagyár! Mindenki különbséget tud tenni a szalagon készült nagyszériás termékek és a kézzel formált egyedi darabok között. Lehet szép és funkcionálisan jó mondjuk egy sorozatgyártású étkészlet, de mégsem cserélnénk el érte a kézzel festett herendi porcelánunkat.

A szalagon készült sorozat termékek sok-sok betanított munkás ismétlődő monoton részmozdulatainak produktuma, míg pl. egy kézi csiszolású gyémánt napról-napra formálódik és magán viseli alkotójának nem csak a kézjegyét, de szellemiségét is. Tehát a végtermék értékét az alkotás öröme és fáradsága is emeli. Ez olyan, mint amikor egy festő igazán nagyot szeretne alkotni. Bizony egy ilyen folyamatban előfordul, hogy a tegnapi munka egy részét le kell meszelni, új színeket keverni és azt felvinni a vászonra. És mire elkészülünk a művel, annyi nehézség, szépség, sikerélmény, emlék kötődik hozzá, hogy - bár eredetileg eladásra szántuk - a végén már nem akarunk megválni tőle. Így vagyunk mi oktatók, munkatársak is a most végző évfolyamokkal. Nem szívesen búcsúzunk, bár tudjuk, hogy nekik menniük kell, nekünk pedig maradni, hogy az utánuk következő mérnök generációkat is kineveljük.

- Örüljenek a diplomának, itt az ideje!

- Legyenek büszkék, hogy gödöllői gépészek!

- Köszönjék meg szüleiknek, hozzátartozóiknak!

- Gondoljanak tisztelettel az alma materre, ahol tudásukat szerezték!

- Tartsák karban ismereteiket!

Kívánok a kar valamennyi oktatója, dolgozója és a magam nevében további életükhöz, szakmai pályafutásukhoz sok sikert, boldogságot, eredményes helytállást!