Budapesten tartotta szeptember végén konferenciáját a Nemzetközi Terep-Jármű Rendszerek Tudományos Egyesülete, angol nevén International Society for Terrain-Vehicle Systems (ISTVS). A konferencián több mint 120 vendég vett részt és 75 előadás/poszter illetve tudományos dolgozat jelent meg.
Az első talajmechanikával és terepjáró járművekkel foglalkozó nemzetközi konferencia 1961-ben Torinóban volt. A konferencián vetődött fel kifejezetten a terepjárás-elméletre, talaj-jármű kapcsolatra szakosodott szakmai-tudományos egyesület létrehozása. A torinói konferencia után rövidesen, 1962-ben megalakult az „International Society for Terrain-Vehicle Systems” elnevezésű tudományos egyesület. Az egyesület létrejöttében több magyar származású kutató és mérnök is közreműködött, majd a 60-as évek végétől a magyar szakemberek részvétele folyamatos és jelentős volt. Az egyesület tagjai (köztük több honfitársunk) vettek részt – többek között – a Hold- és Mars járművek fejlesztésében és számos katonai jármű koncepcionális tervezésében és tesztelésében. Hazai kutatók közül először Sitkei, Komándi, majd Laib professzorok csatlakoztak az ISTVS-hez. Az egyesület elnöki posztját a 2014-17-es időszakban dr. Kiss Péter, a Szent István Egyetem professzora töltötte be.
Az ISTVS jelenleg Japántól az Egyesült Államokig tömöríti a járműtechnikával, terepjárás-elmélettel, mezőgazdasági-, katonai-, erdészeti járművekkel valamint az égitest jármű-robotokkal foglalkozó ipari- és kutató-oktató szakembereket. Tudományos rendezvényeivel jelentős nemzetközi fórumot biztosít az ipar, a kutatás-fejlesztés, a felsőoktatás és egyéb szakmai szervezetek, egyesületek közötti tapasztalatcseréhez és információáramláshoz.
A budapesti konferencia megnyitóünnepséggel kezdődött, ahol dr. Kiss Péter, az ISTVS elnöke és a konferencia szervezője köszöntötte a vendégeket, majd dr. Sitkei György akadémikus tartott bevezető előadást „A talajmechanika kihívásai és lehetőségei” címmel. A plenáris előadáson Baráth István dandártábornok mutatta be a konferencia résztvevőinek a Magyar Honvédség Logisztikai Központ küldetését és feladatait, majd dr. Lelkes Márk, a Rába Fejlesztési Intézet vezetője tartott előadást a Rába mezőgazdasági futóművek, járószerkezetek fejlesztéséről. A megnyitóünnepség keretében adták át a Söhne-Hata-Jurecka díjakat, melyet idén dr. Theunis Botha, a dél-afrikai Pretoriai Egyetem oktatója és dr. Liang Ding a kínai Harbin Institute of Technology professzora kapott.
A ISTVS konferenciákat hagyományosan egynapos szakmai járműbemutató kísér, mely keretében a résztvevők a Rába Járműipari Holdingot és az écsi Rába Ring próbapályát tekintették meg, ahol a Magyar Honvédség katonai járműbemutatót tartott. A járműbemutatóról készült video itt tekinthető meg:
A konferencia szervezésére a jogot hazánk a 2014-es szöuli ISTVS konferencián kapta meg. A szervezés háttérintézménye a gödöllői Szent István Egyetem, Folyamatmérnöki Intézet Járműtechnika Tanszéke volt. Ehhez a tanszékhez kapcsolódik a nemzetközileg is elismert hazai terepjárás-elméleti kutatás és oktatás és ez a tanszék koordinálta a 90-es években a páncélos és gépjármű-technikai mérnöktiszti képzést. A képzés lehetővé tette a katonai főiskolán végzett mérnökök gépészeti-járműtechnikai és terepjárás-elméleti továbbképzését és részükre az okleveles gépészmérnöki diploma megszerzését.
A konferencia előadás napjain az alábbi fontosabb témakörökben hangzottak el előadások:
A budapesti konferencián az Egyesület elnöki tisztét dr. Hiroshi Nakashima, a Kiotói Egyetem tanára vette át a következő 3 éves periódusra. A konferencia kiváló lehetőséget biztosított a hazai szakemberek, intézmények, járműfejlesztés és gyártás bemutatkozására.
A konferencia megnyitóünnepségén a Söhne-Hata-Jurecka díj átadása: Dr. Theunis Botha (díjazott, középen); Prof. Kazuyoshi Tateyama (balra) az ISTVS díjbizottság elnöke; Prof. Kiss Péter (jobbra) az ISTVS elnöke (Fotó: Orsós Márió)