Oktatási-kutatási és a hallgatók elhelyezkedését segítő karrier-együttműködési megállapodást kötött június 7-én az IBM magyarországi vállalata a Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karával. Az elkövetkező években több száz hallgató vehet részt az IBM szakemberei által nyújtott gyakorlati képzésekben és gyakornoki programokban, így később a piacon is hasznosíthatják az ekképp megszerzett tudást és tapasztalatot.
A világon az IBM rendelkezik a legfőbb szabadalommal az informatika terén és ezeknek a szabadalmaknak a száma évről-évre dinamikusan nő, mert a cég olyan szakembergárdával rendelkezik, akikben magas fokú tudományos, kutatási és fejlesztési potenciál rejlik. A kutatási és fejlesztési tevékenységek mellett kiemelt fontosságú, hogy az IBM a kereskedelmi jellegű projektjei során is megfelelően képzett szakemberekkel tudja végrehajtani feladatait. Mára természetessé vált, hogy egy innovatív multinacionális cég nem csupán a piacról hozza be ezeket a szakembereket, hanem már az egyetemeken is igyekeznek képezni, fejleszteni a későbbi potenciális munkaerőt annak érdekében, hogy biztosítsák a magasan kvalifikált és naprakész tudást és az utánpótlást.
Ennek az oktatáspolitikai hozzáállásnak az eredményeként jött létre a SZIE GTK és az IBM Magyarország közötti megállapodás. "Az SZIE GTK Marketing Intézetével már hosszú ideje, pontosabban hét éve működünk együtt informális módon és most mindkét fél úgy érezte, ideje az eddigi ad hoc jellegű kapcsolatokat formalizálni és kiterjeszteni egy szerződéses kapcsolatban, melyben közösen megerősítjük a szándékokat és kölcsönös kötelezettségvállalásokat teszünk" - mondta el dr. Paál Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója. Az együttműködés legtöbb eleme közép és hosszú távú célként jelenik meg mindkét fél stratégiai elgondolásaiban. Első lépésként az IBM díjmentesen nyújt információ technológiai tanácsadó-konzultációs szolgáltatásokat az intézményi informatikai infrastruktúra hatékonyságának növeléséhez. Erre a feladatra az IBM professzionális, magasan képzett szakértőit alkalmazza.
Az IBM valódi piaci gyakorlatot visz a képzésbe: a marketing- és közgazdászhallgatóknak praktikus tudást kívánnak átadni az újonnan induló "gyakorlati informatika" tárggyal. A hallgatók elhelyezkedését segítendő az IBM egyidejűleg több mint 50 harmad-, negyed- és ötödéves hallgató számára nyújt lehetőséget maximum féléves programokban való részvételre, aminek keretében nemcsak az IBM Magyarországgal, hanem az IBM DSS-sel (IBM DM 8000 High-end Storage gyártás) is megismerkedhetnek, majd a diploma megszerzése után, a legjobban teljesítőkre pályakezdő állások várnak. A gyakorlatok és képzések mellett a hallgatók megismerkedhetnek az IBM just-in-time rendszerben működő, 99%-ban a világ high-tech piacaira exportáló váci gyárának működésével, igen komoly minőségbiztosítási és termelési rendszerével. Dr. Lehota József, intézeti igazgató elmondta, hogy véleménye szerint az IBM számára is előnyösebb, ha már a képzés során megismerkedhet az új generációval, így több éves közös munka után, jóval specifikusabb módon képes kiválasztani a megfelelő szakembereket.
SZIE GTK Marketing Intézete felismerte, hogy a magyar felsőoktatásban a versenyképesség egyre égetőbbé válik. Más cégekkel is tartanak fenn kapcsolatot, de ennyire szoros és régóta jól működő kapcsolat csak az IBM Magyarországgal alakult ki mindeddig. A hallgatók karrier-együttműködési programán túl az IBM eddig is és a jövőben is kisegíti hardware eszközökkel az egyetem infrastruktúráját. Szerver és speciális célhardver-eszközökkel segítik, hogy a hallgatók minél hamarabb megismerhessék a mai technológiákat. Az egyetemi oktatók számára igény szerint negyed- illetve félévente továbbképzéseket tartanak.
A SZIE GTK számára számos előnnyel jár az együttműködés formalizálása, hiszen a szakképzési hozzájárulásokon keresztül közvetlen forrásokat, míg a hardvereszközök átadása és a profi multinacionális tapasztalatokkal rendelkező szakemberek oktatóként való delegálása pedig forintban nem kifejezhető segítséget nyújt az intézménynek. Az eddigi együttműködés eredményeképpen is a Gödöllőn végzett hallgatók jóval versenyképesebbek a piacon, már a tanulmányok alatt megismerik a modern vállalatirányítási és technológiai rendszereket. Több magyar vezető oktató, professzor is állította, hogy a Gödöllőn kialakult együttműködés és infrastruktúra jelenleg példamutató az egész országban.
Dr. Komáromi Nándor, a SZIE GTK Marketing Intézetének igazgatóhelyettese, az IBM-mel való együttműködés egyik kezdeményezője elmondta: "A versenyképesség javítását csakis a megfelelő színvonalú gyakorlattal való együttműködéssel lehet elérni. A kulcs a kölcsönös érdekekre épülő együttműködés, hiszen a cégek látják, hogy a vállalatirányítás és egyéb technológiák változnak és nem elég a cégek szintjén elkezdeni a fejlesztést, hanem már a felsőoktatásban meg kell változtatni a hozzáállást, ami a későbbiekben hatékonyabb átállást és biztos szakértői utánpótlást tesz majd lehetővé."
(Képünkön balról jobbra: dr. Lehota József intézetigazgató, dr. Villányi László dékán, dr. Molnár József rektor és dr. Paál Péter vezérigazgató.)