Vissza a normál nézetre

Átlátható rendszert kell teremteni a felsőoktatásban

2012. november 15.

Újabb 5 évre akkreditálta a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) a Szent István Egyetemet; az Akkreditációs Oklevelet november 13-án adták át Gödöllőn. Balázs Ervin, a MAB elnöke elmondta: az ötéves időtartamú jogosultság a legmagasabb, amit egy intézménynek odaítélnek a felsőoktatási tevékenység folytatására. Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter megerősítette: a SZIE-nek regionális jelentőséget tulajdonít a kormány. Hangsúlyozta, a felsőoktatás átalakításával céljuk, hogy átlátható rendszert teremtsenek.

A Szent István Egyetem intézményi szinten, és kari szinten újabb ötéves ciklusra szerzett akkreditációt a MAB döntése értelmében. Az erről szóló hivatalos okiratot, az Akkreditációs Oklevelet november 13-án adták át Gödöllőn, az egyetem névadója, Szent István mellszobrának avatása alkalmából rendezett ünnepségen.

Világosan átlátható rendszert kell teremteni
Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter elmondta, a kormány célja, hogy józanul felmérje az adott régió szükségleteit és erőforrásait, illetve ez alapján határozza meg, hány felsőoktatási intézményre van szükség az adott területen. "Világos, átlátható rendszert kell teremteni" - fogalmazott a miniszter, hozzátéve, hogy a Szent István Egyetemnek regionális jelentőséget tulajdonít a kormány. Hangsúlyozta, hogy a felsőoktatás komoly átalakításokon megy keresztül, mellyel az állam felelősséget vállal a jövő nemzedékének minőségi oktatásáért. A változások közepette pedig továbbra is arra törekszik a kormány, hogy az egyetemek világában létrejött értékeket megőrizze - tette hozzá.

A legmagasabb időtartamú létjogosultságot ítélték meg a SZIE-nek
A Szent István Egyetem Intézményfejlesztési Tervben is megfogalmazott célja az elkövetkező öt évre vonatkozóan az, hogy kiemelt agrár-, élelmiszer-, környezet- és vidékgazdasági központtá váljon, melyhez az újabb öt évre szóló akkreditáció kiváló alapot teremt.
A MAB elnöke kifejtette: a SZIE által készített önértékelés korrekt volt, a látogatóbizottság mindent rendben talált, így az egyetem megkaphatta az ötéves időtartamú jogosultságot, amely a legmagasabb, amit egy intézménynek odaítélnek a felsőoktatási tevékenység folytatására. A SZIE kérésére az akkreditációval kapcsolatos vizsgálatokat egy évvel később végezte el a MAB, mivel az egyetem egy szerkezeti átalakítást hajtott végre. Balázs Ervin ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a szarvasi karnál létszámprobléma merült fel, amelyet az intézmény integrációval, átszervezéssel sikeresen megoldott. Az egyetlen megjegyzés, amit a bizottság a még hatékonyabb működés érdekében megfogalmazott, hogy az egyetemen belül a karok teljesítménye heterogén, ezért olyan javaslatokat tettek, melyek megfogadásával ez a különbség kiegyenlíthető.

Balázs Ervin felidézte, hogy az egyetem első Akkreditációs Oklevelét 1993-ban kapta a MAB-tól. Hozzátette: az egyetem, működése óta számos integrációs folyamaton átment, azonban most találta meg azt a működési formát, amely sikeres és a minőséget szolgálja.

Szent István hagyatékát, és az egyetem egységét jelképezi a felavatott szobor
Az Akkreditációs Oklevél átadását követően ünnepélyesen is felavatták a főépület főbejáratánál elhelyezett, Szent István mellszobrot. A süttői mészkőből készült, kazettákkal, domborművel és felirattal ellátott, 222 centiméter magas és 500 kilogramm súlyú műalkotás adományokból, támogatásokból készült el. 81 egyéni adományozó és 8 cég, illetve vállalkozás 500 forinttól 500 ezer forintig terjedő adományokkal járult hozzá a műalkotás felállításához, melyet egy fiatal gödöllői szobrász, Varga Attila készített el.

Máshol az integráció is felmerült
Mint ismert, a kormány dolgozik a felsőoktatás szerkezetének átalakításán, melyben fontos szerep jut annak, miként értékelik a korábban az egyetemek, főiskolák által benyújtott négyéves intézményfejlesztési terveket. Az MTI forrásai szerint a kormány tervei között szerepel a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának megszüntetése, mely hírrel kapcsolatban Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár megjegyezte: az integráció csupán egy alternatíva a sok közül.

(www.edupress.hu)